söndag, maj 03, 2009

Bokreafynd, Zach Galifianakis-dyrkan och Richmond Fontaine

En snabb summering av årets bokrea bara för att skryta om vilken bra smak jag har. Vad köpte du själv? Liza Marklund? Stieg Larsson? Jan Guillou?! Hahahahaha! Din klåpare.

Och det bästa av allt (håll i hatten, matroser): Hela bunten kostade sammanlagt 75 spänn! Så gott som gratis. It's official: Uppsalas bokhandlare är nu bankrutt. Hälften var visserligen begagnade och i ett fall rörde det sig om ett f.d. biblioteksexemplar, men det är bara coolt. Begagnat slår nytt veckans alla dagar.

Jag hittade dessutom "Harry Potter Och Halvblodsprinsen" för 12:50! Ja, ni läste rätt. Ett otummat, inbundet ex för tolv kronor och femtio öre. Vansinne. Inte för att jag bryr mig ett skit om Harry Potter, men fatta vilken vinst jag går med när jag slänger upp bokfan på Blocket och det börjar fuktas i brallan på någon osocial stackare med Merlin-hatt och hemmagjort trollspö av ätpinnar i högsta hugg. Jag snubblade hemåt över kullerstensgatorna med dollartecken i blicken. Money and riches and LearJets, here I come! Ett eget harem ska jag ha också. Åtta geishor, minst.

Låt oss nu helt byta ämne. Världens fem roligaste människor, ej rangordnade:

Patton Oswalt
Ricky Gervais
Kristen Wiig
Tina Fey
Zach Galifianakis

Den sistnämnda kan ses i detta geniala klipp där han intervjuar skådespelaren Jon Hamm och når sådana ogripbara höjder av bitterhet, människoförakt och livstrött översittarelitism att klockorna stannar och bearnaisen skär sig:



Eller detta där han intervjuar skådespelaren Michael Cera (Juno, Supersugen):



Eller detta där han befinner i publiken hos Ellen DeGeneres' program och verkar vara den enda som inser hur tragiskt det hela är. Känn frustrationen som kryper i hela hans kropp, känn det iskalla hatet mot universum.



Eller varför inte när han skäller ut en störig tjej i publiken:



Fullkomligt briljant. Ungefär vad man kan förvänta sig av en man började sin tv-karriär med att gästa David Lettermans talkshow och berätta att han gillar att ta på småpojkar.

Bubblare till topp 5-listan: Conan O'Brien, Stephen Colbert, Eddie Izzard, Will Arnett, Jon Stewart.
Världens minst roliga människa är givetvis Pablo Fransisco.

Dagens mp3a: Episk alt-country.
Richmond Fontaine - Willamette
Från den här plattan. Köp den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar